fredag 1. august 2014

Rosebed


I tre år har jeg luket bort ugresset i en trekant på tomta. I år har jeg endelig satt ned planter og skal etter planen straks legge duk. Det første som ble satt ned var en Hansa som jeg har hatt stående like ved komposten og som måtte flyttes da den krever mye plass. Jeg valgte roser med ulike farger og diverse spirea som kontrastplanter. Området er noe utsatt for snø fra fresen på vinteren så jeg er litt spent hvordan rosene vil tåle det. Spireaen tror jeg vil klare det greit og jeg har derfor satt denne nærmest veien. 
 Rosa "Louise Bugnet".
Kanadisk rose med middels fylte hvite blomster med purpur kant/skjær.
ca 80cm høy. H6.

 "Hansaland"
buskrose rød, med store halvfylte blomster , remonterende ca 70cm høy, H6
"Friesia"
 klaserose gul, store fylte blomster, sterk duft, remonterende ca 70cm høy, H5
 "Bogespirea"
 hvite blomster, ca 150cm høy, H6

Bjørkebladspirea? H6
"solblærespirea"
rødfargede blader, Physocarpus apulif. Diablo Dòr. ca 150cm høy, H6
Planen er å lage en sti med grus opp til en stein som fungerer som benk. Rundt denne steinen har jeg satt ned sverdiris som jeg har fått fra en venninne. Det er gøy å plante når man kan sette ned store planter og se resultatet så fort. Resten av denne skråningen skal ha en mer moderne stil så jeg må finne en måte å avgrense dette området på. Har tenkt litt på å sette ned en hvit polstjerne som skal gå over en portal, men vet ikke helt om det er denne stilen jeg ønsker. Må tenke litt mer på saken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...